Saturday 26 October 2019

IKUSI MT-0516 Ref. 52106 Stand Alone Multiswitch repair

Hari ini saya dirujuk splitter berjenama IKUSI, Model: MT-0516 dengan masalah lampu LED berwarna hijau padanya tidak menyala.
IKUSI MT-0516
Splitter tersebut menggunakan adapter 18v telah saya baiki sebelum ini dan anda boleh membacanya di sini . Jika adapter tidak bermasalah, maka kita kena buka dan periksa di dalamnya.
Buka penutup atas...
Setelah dibuka penutup bahagian atas dan bawahnya, apa yang kelihatan adalah seperti pada gambar di atas dan di bawah.
Penutup bahagian bawah juga dibuka...
Pemeriksaan awal dengan pandangan mata kasar tidak menjumpai apa-apa masalah namun setelah saya periksa menggunakan multimeter satu litar yang halus telah didapati rosak dan telah saya tandakan pada gambar di atas dan di bawah.
Litar putus telah saya sambung...
Setelah litar yang putus saya baiki (sambungkan dengan wayar halus) dan diuji, kini lampu LED berwarna hijau telah menyala seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.
Testing
Kerja membaiki kali amatlah mudah dan tiada melibatkan kerosakkan pada mana-mana komponen.
Tested - OK
Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.