Thursday 24 October 2019

8W ballast repair

Setiap lampu kalimantang (fluorescent) mempunyai sebiji ballast dan kini ballast menggunakan papan litar atau juga dipanggil 'electrical ballast'.

Lampu dinding...
Hari ini saya dirujuk sebuah lampu kalimantang 8W dengan masalah ballast telah rosak dan gagal menyalakan lampu kalimantang tersebut.
Ballast 8W
Masalah yang saya hadapi ialah tiada alat ganti untuk ballast 8W di pasaran dan saya terpaksa cuba membaikinya.
Komponen yang rosak...
Banyak kerosakan pada ballast tersebut sebab tidak dilengkapi dengan fius. Gambar di bawah menunjukkan bahagian bawah papan litar yang telah putus dan saya sambung kembali.

Komponen yang rosak telah saya tandakan pada gambar di atas:-
  1. Sebiji kapasitor utama (4.7uF, 400V)
  2. 2 biji diod (1N4007)
  3. Sebiji perintang (2.2Ω)
  4. 2 biji NPN transistor (MJE13003) 
  5. Sebiji kapasitor polyester (2J332J - 3.3nF/3300pF)
Litar yang putus telah saya sambung...
Setelah kesemua komponen yang rosak di atas saya ganti dan diuji, ballast tersebut masih boleh digunakan walaupun telah mengalami kerosakkan yang teruk.
Siap...
Jika ballast tersebut gagal dibaiki, jalan terakhir ialah gantikan lampu dinding tersebut dengan yang baru.

Nasihat saya kepada pengguna ialah, pastikan anda beli lampu yang mudah serta murah untuk dibaiki jika mengalami kerosakan.
Tested - ok
Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.