Wednesday 23 October 2019

SAMSUNG PS43E451 Plasma TV repair

TV Plasma sebegini pernah saya baiki sebelum ini dan anda boleh membacanya di sini dan di sini.
'Video in' tanggal...
Masalah TV plasma yang dirujuk kali ini ialah rosak terminal 'video in' dan terminal USB seperti boleh dilihat pada gambar di atas dan di bawah.
USB port juga rosak...
Kerosakan terminal 'video in' mudah dibaiki iaitu dengan mempateri bahagian yang terputus/tertanggal sahaja dan gambar di bawah menunjukkan terminal 'video in' telah siap dibaiki.
video in dah siap...
Bahagian yang paling susah dibaiki ialah terminal USB yang rosak sebab sangat halus dan harus di lakukan dengan berhati-hati agar litar tidak terputus atau rosak ketika mengeluarkannya.
USB port yang rosak,,,
Gambar di atas menunjukkan 'USB port' yang rosak telah saya keluarkan dari papan litar dan gambar di bawah pula merupakan 'USB port' yang ingin saya gunakan untuk membaikinya.
Ambil USB port dari computer rosak...

Pasang USB port yang baru...

Patri juga bahagian atas supaya kuat dan tidak bergerak...

Siap...
Setelah kedua-dua (video in dan usb port) yang rosak telah saya ganti dan diuji, ianya masih boleh digunakan semula.
Tested - ok
Selamat mencuba...

2 comments:

  1. Selalunya brp kos utk baiki usb port ni tuan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Harga berubah mengikut lokasi masing-masing. Saya berada di Miri, Sarawak.

      Delete

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.