Wednesday 27 October 2021

SIEMENS DM8 230R repair

Sebelum ini saya pernah membaiki benda seperti ini dan kongsikan di sini, sini dan sini.

DM8 230R

Baru-baru ini saya dirujuk lagi benda yang serupa dengan masalah hampir serupa. Menurut pemilik, ianya boleh digunakan namun kadang-kadang gagal berfungsi dan lampu merah tidak bertukar ke lampu hijau.

Kapasitor 4.7uF, 400v kembung...

Setelah dibuka serta diperiksa dengan mata kasar, sebiji kapasitor 4.7uF, 400v kelihatan kembung dan telah saya tandakan pada gambar di atas.

Kiri - kapasitor baharu

Setelah kapasitor yang kembung tersebut saya gantikan serta diuji, ianya telah berjaya diselamatkan dan masih boleh digunakan semula.

Siap...

Kerosakkan komponen terutamanya kapasitor seperti pernah dan telah saya kongsikan sebelum ini adalah merupakan 'wear & tear' dan perlu ditukar bila tiba waktunya.

Tested - ok

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.