Monday 27 April 2020

SIEMENS DM8 230R repair

Sebelum ini saya pernah membaiki benda seperti ini dan anda boleh membacanya di sini dan sini.
SIEMENS DM8 230R
Hari ini saya dirujuk benda yang sama dengan kerosakkan yang sama namun symptom yang berbeza. Pemilik memberitahu ianya tidak berfungsi dengan masalahnya lampu indikator merah tidak bertukar kepada warna hijau.
Gantikan kapasitor utama 4.7uF, 400v
Ketika saya mengujinya, lampu merah berkelip-kelip beberapa kali sebelum menyala tanpa berkelip lagi.
0.784uF sahaja (kapasitor rosak)
Apabila saya buka dan periksa, sebiji kapasitor utama didapati rosak iaitu 4.7uF, 400v seperti boleh dilihat pada gambar di atas iaitu kerosakkan yang sama seperti yang pernah saya baiki sebelum ini.
Testing...
Setelah kapasitor utama tersebut saya tukar dan diuji, lampu indikator merah tidak berkelip lagi dan masih boleh digunakan.
Tested - ok
Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.