Friday 24 April 2020

PHILIPS GC148 Dry Iron repair

Sebelum ini saya pernah menukar wayar seterika yang lusuh dan anda boleh membaca cara-caranya di sini atau di sini.
Wayar putus...
Pagi ini saya dirujuk sebuah seterika yang sama dan tidak berfungsi walaupun arus eletrik telah dibekalkan. Pemeriksaan awal mendapati bahawa tiada 'continuity' pada wayar hidup (L). 

Wayar tersebut kelihatan masih elok dan setelah diteliti saya dapati bahawa ada kesan terbakar berdekatan pada plug 3-pin seperti boleh dilihat pada gambar di atas.
Potong bahagian yang putus...
Dipendekkan cerita saya potong bahagian yang ada kesan terbakar tersebut dan sah ianya putus setelah saya uji dengan multimeter.
Buang sebahagian penyalut wayar...
Gambar-gambar berikut merupakan cara-cara bagaimana saya menukar plug 3-pin yang baru.
Balut dengan pitar wayar supaya tidak berbulu...
Setelah plug 3-pin yang baru telah disambung dan diuji, kini seterika tersebut kembali berfungsi seperti biasa.
Gantikan plug 3-pin yang baru...
Pastikan ketiga-tiga wayar disambung dengan betul seperti pada gambar di atas.
Tested - ok
Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.