Monday 6 April 2020

12VO08P Regulated AC-DC Power Supply repair

Transformer atau juga dikenali sebagai adapter seperti ini telah banyak saya baiki sebelum ini dan anda boleh membacanya di sini.
12V transformer/adapter
Hari ini saya dirujuk semula adapter yang pernah saya baiki sebelum ini dengan masalah tidak menghasilkan output 12vdc.
Model: 12VO08P
Setelah dibuka dan diperiksa, tiada komponen yang di dapati rosak.
Setelah penutup dibuka...
Seterusnya saya pateri satu per satu terminal pada papan litar dan mendapati terdapat 'cold solder joint' pada terminal voltage regulator seperti telah saya tandakan pada gambar di bawah.
Cold solder joint...
'Cold solder joint' biasanya berlaku di bahagian yang panas pada papan litar. Biasanya voltage regulator memang panas pada papan litar ketika digunakan.
Semua dipateri semula...
Cara untuk membaiki 'cold solder joint' ialah dengan membersihkan terminal tersebut dan paterikan semula. Gambar di atas menunjukkan bahagian 'cold solder joint' telah saya bersihkan serta dipateri semula dan kembali berfungsi apabila diuji.

Kerja membaiki seperti ini adalah seperti menyelenggara kenderaan apabila telah tiba waktunya.
Tested - ok
Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.