Wednesday 22 April 2020

LEGRAND Mallia key card switch repair

Sebelum ini saya pernah membaiki 'key card switch' tetapi jenama yang berlainan dan anda boleh membacanya di sini dan sini.
Jenama: LEGRAND, Model: Mallia
Jenama 'key card switch' yang saya kongsikan kali ini ialah LEGRAND, Model: Mallia buatan Perancis (France).
Setelah dibuka...
Masalahnya ketika dirujuk kepada saya ialah tidak berfungsi walaupun kad kunci (key card) telah dimasukkan.
Keluarkan papan litar...
Gambar di atas menunjukkan rupa papan litarnya setelah dibuka dan kelihatan berdebu termasuk bahagian sensor. Setelah papan litar tersebut saya bersihkan dan diperiksa, tiada komponen yang didapati rosak.
Testing...
Seterusnya saya uji 'key card switch' tersebut dengan membekalkan arus elektrik kepadanya  seperti boleh dilihat pada gambar-gambar di atas dan dibawah.
Testing...
'Key card switch' tersebut boleh berfungsi seperti biasa dan boleh ditonton pada klip video di penghujung blog ini.
Tested - ok
Kemungkinan masalah sebelum ini adalah disebabkan oleh debu yang melekat pada sensor dan telah saya bersihkan sebelum diuji. 'Key card switch' tersebut telah saya uji seharian tanpa sebarang masalah.
Siap...
Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.