Thursday 23 April 2020

Off-Facebook Activity

Baru-baru ini saya perasan bahawa facebook kini seolah-olah serba tahu dan banyak iklan berkait rapat dengan sesuatu yang saya cari di atas talian (online) muncul pada dinding (wall) mukabuku (facebook) saya.
Semuanya terjawab setelah saya terbaca salah satu 'posting' seperti boleh dilihat pada gambar di atas.

Rupa-rupanya beberapa bulan yang lepas, facebook telah menaiktaraf aplikasinya dan mampu menjejaki aktiviti kita di atas talian.

Jika anda tidak mahu facebook menjekaki aktiviti kita di atas talian ketika melayari internet, ianya boleh dipadam (off) dan caranya ialah seperti berikut:-
1. Pilih 'setting & Privacy'

2. Pilih 'Setting'

3. Pilih 'Off-Facebook activity'

4. Pilih 'More option'

5. Pilih 'Manage Future Activity'

6. Tekan butang 'Manage Future Activity'

7. Laraskan butang biru ke kiri...

8. Tekan 'Turn Off'

Siap...
Dari dulu, kini dan selamanya saya tidak meminati transaksi atas talian terutamanya urusan perbankan menggunakan e-banking kerana banyak kes penipuan telah dilaporkan saban hari.

Saya juga tidak hairan 'hacker' mampu mencuri data perbankan kita hanya dengan mencipa aplikasi yang mirip seperti facebook di atas.

Elakkan urusan perbankan di atas talian (e-banking) menggunakan telefon mudah alih anda...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.