Saturday 18 April 2020

HK-008Z adapter (switching power supply) repair

Hari ini saya dirujuk sebuah alat pemain DVD yang tidak berjenama dengan masalah tidak dapat dihidupkan dan lampu standby merah berkelip-kelip apabila dibekalkan arus eletrik.
Model: HK008Z
Setelah pemeriksaan dibuat, saya mendapati bahawa adapternya menghasilkan output yang berubah-ubah bila diukur dengan multimeter dan bacaannya di antara 10v - 12v.
Setelah penutup dibuka...
Setelah saya buka dan periksa adapter tersebut, sebiji kapasitor dengan nilai 22uF, 50v rosak dan harus ditukar seperti telah saya labelkan pada gambar di atas.
Tested - ok
Setelah kapasitor tersebut saya tukar dan diuji, alat pemain DVD tersebut kini kembali berfungsi dan masih boleh digunakan.

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.