Saturday 28 September 2019

PHILIPS GC148 Dry Iron repair

Hari ini saya dirujuk sebuah seterika berjenama PHILIPS, Model: GC148.
Jenama: PHILIPS
Pemilik memberitahu saya bahawa wayar telah dipotong dan meminta saya menukar wayar yang baru.
Model: GC148
Seperti biasa untuk menukar wayar tersebut kita perlu membuka penutup bahagian atasnya seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.
Buka penutupnya...
Biasanya saya akan memeriksa elemen pemanas terlebih dahulu bagi memastikan ianya masih elok dan bacaan rintangan ialah 51Ω.
Periksa elemen pemanasnya... (51Ω)
Cara untuk menentukan rintangan elemen pemanas ialah seperti berikut.
  1. Kuasa (Power) seterika tersebut ialah 950w - 1100w
  2. Arus elektrik yang digunakan ialah 240v
(A) Guna formula P = IV untuk mencari nilai I (ampere)

1100 = I(240)
I = 1100/240 = 4.58A

(B) Guna formula V = IR untuk mendapatkan R (Rintangan)

240 = 4.58(R)
R = 240/4.58 = 52.4Ω
Tanggalkan klip wayar lama...
Bacaan rintangan 51Ω adalah hampir dengan perkiraan di atas dan memberitahu kita bahawa elemen pemanasnya berkeadaan baik.
Buka klip...
Setelah pasti seterika tersebut masih elok, maka barulah saya teruskan proses menukar wayar tersebut. Cara-caranya boleh anda lihat pada gambar-gambar di atas dan di bawah.
klip telah dibuka..
Pastikan kesemua sambungan sama seperti asalnya dan kesemua klip dipasang dengan baik bagi mengelak sebarang kebocoran arus elektrik atau percikan api.
Pasang klip pada wayar baru...
Setelah berpuas hati kesemuanya dibaiki mengikut keadaan asalnya, saya bekalkan arus elektrik dan uji seterika tersebut. Ianya masih boleh digunakan semula.
Sambung balik pada kedudukan asalnya...
Pastikan anda membeli wayar yang dikhaskan untuk kegunaan seterika iaitu dibalut dengan fabrik cotton pada bahagian luarnya.
Siap

Tested - ok
Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.