Wednesday 25 September 2019

TOPPER 103 vacuum cleaner repair

Hari ini saya dirujuk sebuah penyedut hampagas berjenama TOPPER dengan masalah tidak dapat dihidupkan.
Skru yang ditanda bukan skru asal...
Ketika saya membuka penutup bahagian atas, saya dapati bahawa salah sebiji skru berlainan dan ianya pasti telah dibuka oleh seseorang.
Wayar disambung tertanggal...
Setelah penutup atasnya dibuka, kelihatan salah satu penyambung wayar telah tertanggal dan anda boleh melihatnya seperti pada gambar di atas. Anda juga boleh melihat wayar yang telah disambung dan dibungkus dengan pita wayar berwarna hitam dan ianya tidak selamat digunakan.
Buka semua wayar yang disambung...
Jika saya nak cepat, saya cuma perlu sambungkan kembali wayar yang tertanggal dan sudah pasti ianya akan kembali beroperasi seperti biasa.
Keluarkan wayar dari bahagian motor...
Namun saya buka motornya dan mendapati wayar panjang tersembunyi di dalam bahagian motor seperti pada gambar di atas.
Sambungkan klip...
Jadi saya tarik keluar wayar tersebut dan buka semua penyambung wayar yang telah disambung orang terdahulu.
Cara memasang klip...
Saya sambungkan klip pada hujung wayar dan caranya boleh dilihat pada gambar-gambar di atas dan di bawah.
Masukkan wayar pada klip...
Pastikan klip wayar dikepit dengan kuat supaya tidak tertanggal lagi di masa akan datang.
Kepit dengan kuat supaya tidak tanggal...
Setelah kesemuanya siap, saya sambung kembali wayar tersebut kepada suis dan diuji. Penyedut hampagas tersebut kini kembali beroperasi seperti biasa.
Klip yang telah siap disambung...
Saya tidak pasti kenapa orang dahulu yang membuka penyedut hampagas tersebut menyambung wayar sedia ada sedangkan ianya cukup panjang.

Nasihat saya ialah, pastikan anda dapatkan khidmat membaiki peralatan elektrik daripada pakar atau pun mereka yang bertauliah sahaja agar ianya selamat digunakan.
Tested - ok


Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.