Wednesday 11 September 2019

SHARP R-228C microwave repair

Ketuhar gelombang mikro sebegini  pernah saya baiki sebelum ini dan anda boleh membacanya di sini. Pagi ini saya dirujuk sebuah ketuhar gelombang mikro yang sama dengan masalah langsung tidak dapat dihidupkan walaupun arus elektrik telah dibekalkan.
Seperti biasa saya akan memeriksa fius pada plug 3-pin dahulu dan masih elok. Seterusnya saya buka dan periksa 'continuity' dari plug 3-pin sehingga papan litar utama dan menemui sebiji 'thermal fuse' didapati rosak dan telah saya tandakan pada gambar di atas.
'Thermal fuse' tersebut terletak pada bahagian atas ketuhar dan berfungsi untuk memutuskan bekalan elektrik jika panas melampau dikesan. Jika dilihat pada 'thermal fuse' tersebut pada gambar di bawah, ianya ditanda 125, bermaksud jika suhu melebihi 125 darjah celcius fius tersebut akan putus.
Setelah 'thermal fuse' tersebut saya ganti dan diuji, ketuhar gelombang mikro tersebut kini kembali beroperasi seperti biasa dan masih boleh digunakan.
Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.