Thursday 12 September 2019

Karcher T 12/1 Professional Dry Vacuum Cleaner repair

Hari ini saya dirujuk sebuah penyedut hampagas berjenama Karcher, Model: T 12/1 dengan masalah tidak dapat dihidupkan walaupun telah di bekalkan arus elektrik.
Karcher T 12/1
Setelah diperiksa, punca tidak dapat dihidupkan ialah pada suis utamanya di mana jika ditekan dengan kuat ianya boleh dihidupkan namun bila dilepaskan suis tersebut ianya akan padam semula.
Tiada 'connectivity' walaupun suis telah 'on'...
Memandangkan suis tersebut memerlukan masa yang lama untuk mendapatkan alat ganti yang baru, maka saya cuba buka dan baiki suis tersebut.
Buka & keluarkan suis dari sambungan...

Buka penutup suis..
Gambar di atas dan di bawah menunjukkan suis yang telah saya buka.
Setelah kesemua dibuka...
Gambar di bawah menunjukkan salah satu spring pada suis tersebut telah putus.
Spring suis putus...
Jadi sementara menunggu suis yang baru tiba, saya baiki spring yang putus tersebut. Spring tersebut tidak dapat di sambung dan apa yang saya lakukan ialah tarik spring tersebut sehingga sama panjang dengan asalnya dan anda boleh melihatnya seperti pada gambar di bawah.
Tarik & panjangkan spring yang putus...

Pasang kembali...
Setelah berpuas hati dengan spring yang telah saya tarik, saya pasang kembali dan periksa 'continuity' suis tersebut. Ianya menunjukkan 'continuity' ketika di tekan.
Pasang penutup suis...

Gam bahagian bawah suis dengan gam silikon..

Sambung kembali...
Akhir sekali suis tersebut saya sambungkan semula kepada penyedut hampagas tersebut dan diuji, kini ianya boleh digunakan semula.
Tested - ok
Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.