Tuesday 10 September 2019

Buah Dabai vs Buah Kembayau

Selama ini saya berpendapat bahawa buah dabai dan buah kembayau adalah sama. Menurut WIKIPEDIA, di Sarawak buah tersebut di panggil buah dabai dan di Sabah & Brunei ianya di panggil buah kembayau.

Ia sebenarnya serupa namun tidak sama. Hari ini saya kongsikan perbezaan di antara buah dabai dan buah kembayau.
Buah kembayau
Di Sarawak, sekarang merupakan musim buah durian dan buah dabai serta buah kembayau juga merupakan buah yang bermusim dan berada di pasaran sewaktu dengan musim durian.
Kembayau vs Dabai
Di pendekkan cerita, saya mencari buah kembayau dan buah dabai di pasaran dan gambar-gambar di atas serta di bawah merupakan perbezaan di antara kedua-dua buah tersebut.
Kembayau vs Dabai
Secara amnya warna ungu (purple) kembayu lebih muda berbanding dengan buah dabai. Saiz dan bentuk buah kembayau dan dabai juga berbeza, buah kembayau lebih panjang dan kecil berbanding dengan buah dabai yang lebih besar.
Dabai vs Kembayau
Jika anda ingin tahu cara memakan buah dabai, anda boleh membacanya di sini. Cara memakan buah kembayau ialah dengan merendam menggunakan air suam sehingga lembut.

Buah kembayau tidak akan masak dengan menjemur sahaja seperti yang pernah saya kongsikan pada artikel saya yang lepas.
Biji Kembayau vs Biji Dabai
Gambar di atas dan di bawah merupakan perbezaan biji buah dabai dan biji buah kembayau. Perbezaan ketara ialah dari segi warna iaitu biji buah kembayau berwarna putih dan panjang manakala biji buah dabai seakan-akan bola rugby.

Setelah bijinya dibelah...
Rasa isi buah dabai dan buah kembayau hampir sama dan perbezaannya ialah rasa isi buah kembayau sedikit masam berbanding buah dabai.
Jika nasib baik, isi bijinya kembar...
Isi biji buah dabai sedap di makan manakala isi biji buah kembayau rasanya kelat seperti buah pinang.

2 comments:

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.