Sunday 1 September 2019

Power Tree S650B UPS repair

UPS seperti ini pernah saya baiki sebelum ini dan anda boleh membacanya di sini. Hari ini saya dirujuk sebuah lagi UPS yang sama dan masalahnya ialah UPS tersebut akan padam dengan sendiri jika wayar input bergerak apabila dialih/dipindah.

Apabila dibuka dan diperiksa, tiada kerosakkan pada komponen ditemui namun saya menjumpai punca permasalahannya seperti boleh dilihat pada klip video di atas.
Bahagian yang menghasilkan percikan api telah saya pateri
Anda boleh lihat percikan api yang kecil kelihatan apabila wayar input telah saya gerakan. Percikan api berlaku disebabkan sambungan bahagian input longgar dan untuk membaikinya, saya cuma bersihkannya dan pateri dengan timah sahaja supaya sambungan tidak longgar seperti boleh dilihat paga gambar di atas.

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.