Friday 20 November 2020

Flashing light D104 (LED) repair

Hari ini saya dirujuk sepasang lampu indikator berwarna merah dan hijau umpama lampu trafik seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

Pemilik memberitahu saya lampu hijau tidak menyala dan meminta saya cuba untuk membaikinya. Menurut pemilik, lampu indikator tersebut dipasang pada dapur dan biasanya lampu hijau sahaja yang menyala. Lampu merah hanya akan menyala jika ada kecemasan dan ianya berkelip-kelip.

Setelah penutup dibuka...

Gambar di atas menunjukkan keadaan di dalam lampu indikator tersebut setelah penutupnya yang berwarna merah dan hijau telah saya buka.

Lampu hijau dilengkapi dengan 4 biji lampu LED sahaja yang disambung bersiri manakala lampu merah juga di lengkapi dengan 4 biji lampu LED yang disambung bersiri dengan beberpa biji komponen yang berfungsi sebagai suis supaya ianya akan berkelip-kelip.

Gantikan lampu LED yang rosak...

Oleh kerana lampu LED disambung secara bersiri, maka jika salah sebiji lampu LED rosak, kesemua lampu LED tidak akan menyala. Pemeriksaan menyeluruh mendapati sebiji LED hijau telah hangus dan telah saya labelkan pada gambar di atas.

Testing...

Lampu indikator tersebut telah berjaya diselamatkan dengan hanya menukarkan sebiji lampu LED sahaja. Saya gantikan dengan lampu LED berwarna putih seperti boleh dilihat pada gambar di atas. Setelah diuji, ianya tetap berwarna hijau sebab penutupnya berwarna hijau.

Tested - ok
Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.