Tuesday 29 September 2020

Baiki suis lampu meja

Hari ini saya kongsikan sesuatu yang sering rosak dan tidak ramai tahu membaikinya. Ada yang tahu ianya boleh dibaiki namun tiada peralatan (tools) yang sesuai untuk membaikinya.

Suis lampu...

Suis pada gambar di atas adalah untuk lampu meja dan kerosakkan yang sering berlaku ialah tidak berfungsi bila dihidupkan (ON).

sambungan tertanggal...

Setelah suis tersebut dibuka, hanya sambungan wayar kepada terminal suis yang dipateri tertertanggal seperti boleh dilihat pada gambar di atas.

Bersihkan bahagian yang ingin dipateri...

Jika sambungan suis tersebut menggunakan skru, ramai boleh menyambungkannya kembali namun sambungan suis ini perlu dipateri. Jadi, anda harus mempunyai alat mempateri serta timah jika ingin membaikinya sendiri.

Paterikan timah pada bahagian yang ingin disambung...

Sebelum proses mempateri semula dibuat, anda perlu bersihkan bahagian yang ingin dipateri terlebih dahulu dengan menggunakan kertas pasir. Setelah bersih, anda perlu paterikan timah pada wayar yang ingin disambung serta bahagian yang ingin disambung terlebih dahulu seperti boleh dilihat pada gambar di atas.

Siap...

Seterusnya, barulah anda sambungkan kembali dengan memanaskan bahagian yang ingin disambung menggunakan 'soldering iron' sehingga timah lebur dan cantumkan wayarnya.

Tested - ok

Selamat mencuba...

2 comments:

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.