Tuesday 1 March 2022

JBL Venue SUB12/230 repair

Hari ini saya dirujuk sebuah subwoofer berjenama JBL model SUB12/230 dengan masalah lampu merah menyala dan tidak bertukar kepada warna hijau apabila dibekalkan arus elektrik.

JBL Venue SUB12/230

Pemilik hanya memberitahu saya ianya tidak berfungsi dan tidak mengeluarkan suara/bunyi langsung.

model: SUB12/230

Gambar di bawah menunjukkan papan litarnya setelah saya buka dan semuanya kelihatan elok serta bersih dengan pandangan mata kasar.

Setelah dibuka...

Pemeriksaan seterusnya pada bahagian bawah papan litar mendapati sebiji kapasitor bipolar kembung serta meletup seperti telah saya tandakan pada gambar di bawah.

Sebiji kapasitor kembung & meletup...

Selain kembung serta meletup, salah satu terminalnya juga telah tertanggal dari papan litar. Saya juga tidak pasti kenapa kapasitor tersebut dipasang di bawah papan litar.

Salah satu terminal telah tanggal (6.8uF, 100v)

Label pada papan litar untuk kapasitor tersebut ialah C72 dengan nilai 6.8uF, 100v dan ianya adalah kapasitor bipolar.

Kapasitor baharu 6.8uF, 100v

Setelah kapasitor tersebut saya gantikan serta diuji, subwoofer tersebut masih gagal berfungsi dan lampu merah tidak bertukar ke warna hijau.

Gantikan kapasitor baharu...

Pemeriksaan seterusnya mendapati kesemua kapasitor yang bersaiz kecil rosak dan perlu di ganti.

Kapasitor lain turut rosak...

Kesemua kapasitor yang rosak ialah:-

  • sebiji 6.8uF, 100v (bipolar)
  • sebiji 0.1uF, 50v
  • sebiji 1uF, 50v
  • 6 biji 22uF, 25v
  • sebiji 100uF, 25v
  • 2 biji 47uF, 16v
  • sebiji 4.7uF, 50v
  • sebiji 10uF, 25v
  • sebiji 33uF, 25v
Semua kapasitor yang rosak...

Subwoofer ini berjaya diselamatkan setelah kesemua kapasitor yang ditemui rosak di atas telah saya gantikan dan kembali berfungsi semula.

Testing - lampu hijau menyala...

Ini merupakan pengalaman pertama saya membaiki subwoofer dengan masalah hampir kesemua kapasitor rosak dan biasanya prosses 'recapped' ini hanya diperlukan untuk amplifier yang telah berusia puluhan tahun.

Tested - ok

Saya juga dapati lampu hijau akan bertukar ke warna merah jika tiada isyarat (signal) kepada bahagian input (line level in). Saya juga dapati haba dari 'heatsink' sangat panas ketika digunakan dan kemungkinan besar ianya adalah punca kerosakkan pada kesemua kapasitor kecilnya.

Selamat mencuba...

2 comments:

  1. Hola mi sub JBL 12/230 se apaga a la mínima paisa de la música. El sistema de auto encendido/apagado no funciona bien. Sabe que puedo hacer para solucionarlo? Gracias

    ReplyDelete
    Replies
    1. Podría ser el mismo problema que el anterior. Cambie todos los condensadores con ESR alto.

      Delete

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.