Monday 21 March 2022

ECONLITE LE-908 KELUAR sign repair

Hari ini saya dirujuk sebuah lampu kecemasan keluar berjenama ECONLITE, model LE-908 dengan masalah langsung tidak berfungsi.

Keluar sign berjenama ECONLITE

Masalah biasa lampu kecemasan jika tidak berfungsi ialah disebabkan kerosakkan bateri namun setelah bateri ditukar, ianya masih juga tidak berfungsi.

Model: LE-908

Seterusnya saya memeriksa komponen yang ada pada papan litar dan juga tidak menemui sebarang kerosakkan.

Setelah papan litar dibuka...

Apabila saya buka papan litar, saya menemui satu litar telah putus seperti telah saya tandakan pada gambar di bawah.

Litar putus...

Lampu kecemasan ini kembali berfungsi setelah litar yang putus telah saya sambung dengan menggunakan wayar.

Sambung litar yang putus...

Lampu kecemasan ini menggunakan 10 biji lampu LED dan hanya sebiji saya yang terang ketika telah berjaya dihidupkan seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

Sebiji sahaja lampu LED terang...

Gambar di bawah menunjukkan kesemua lampu LED yang malap telah saya gantikan dan ianya berjaya diselamatkan serta masih boleh digunakan semula.

Gantikan semua lampu LED...

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.