Sunday 20 March 2022

Mungkin tikus mati di atas siling rumah

Hujung bulan lepas, pada 27/2/2022 tiba-tiba muncul satu tompokkan seperti ada kebocoran air pada siling di bilik tingkat bawah rumah saya. Kebetulan kedudukan tersebut di tepi bilik air tingkat atas.

27/02/2022

Tompokan tersebut semakin membesar dari sehari ke sehari seperti boleh dilihat pada gambar-gambar di atas dan di bawah.

01/03/2022

Jelas kelihatan ada kesan basah pada bahagian tepi tompokkan tersebut namun tiada air yang menitis.

03/03/2022

Dalam masa yang sama, saya juga telah menyimpan sebuah basin di bawah tompokan tersebut sebab tiada masa membuka siling untuk membuat pemeriksaan.

05/03/2022
Pada hari ahad (06/03/2022) lepas saya berhajat membuka siling untuk membuat pemeriksaan namun setelah melihat tompokan tersebut dari dekat, ianya kelihatan seperti tumbuhan kulat/fungus dan boleh dilihat pada gambar di bawah.

06/03/2022

Hajat memotong siling saya batalkan setelah tompokan tersebut telah saya lap dan ianya sememangnya adalah tompokan kulat/fungus

Setelah dilap...

Mungkinkah ianya disebabkan tikus yang mati serta buruk di atas siling?

To be continue...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.