Friday 25 March 2022

APC Black-UPS ES500 repair

Semalam saya telah dirujuk sebuah UPS berjenama APC model ES500 dengan masalah seperti boleh ditonton pada klip video di bawah.

UPS yang elok tidak akan menghasilkan bunyi buzzer berterusan ketika dihidupkan seperti boleh ditonton pada klip video di penghujung artikel ini.

Setelah penutup belakang dibuka...

Majoriti masalah UPS seperti ini yang pernah dirujuk kepada saya adalah disebabkan kerosakkan bateri atau kerosakkan geganti (relay).

Keluarkan papan litar untuk pemeriksaan...

Kali ini kerosakkannya berbeza dari sebelumnya dan setelah papan litarnya saya buka serta diperiksa secara menyeluruh, sebiji kapasitor dengan nilai 22uF, 16v rosak dan kedudukannya telah saya tandakan pada gambar di atas.

Gantikan kapasitor 22uF, 16v...

UPS ini berjaya diselamatkan serta masih boleh digunakan semula dengan menggantikan sebiji kapasitor sahaja.

Kapasitor rosak, bacaan cuma 270nF sahaja...

Nilai kapasitor 22uF atau 22,000nF yang rosak cuma 270nF sahaja seperti telah saya tunjukkan pada gambar di atas

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.