Sunday 6 March 2022

Deactivate facebook

Facebook merupakan laman sosial media saya sejak 03/10/2008 dan pada hujung bulan januari (30/01/2022) lepas, saya telah 'deactivate' akaun facebook pribadi saya.

1. Klik 'settings & privacy'...

Cara serta langkah-langkan untuk 'deactivate' akaun facebook ialah seperti boleh dilihat pada gambar-gambar tangkap layar di atas dan di bawah.

2. Pilih 'settings'...

Setelah belasan tahun menggunakan laman sosial media facebook, saya dapati ianya banyak keburukan daripada kebaikan.

3. Pilih 'personal and account information'...

Salah satu punca utama kenapa saya bertekad memilih untuk 'deactivate' akaun facebook saya ialah tiada jaminan keselamatan (security).

4. Pilih 'account ownership and control'...

Saban hari ada saja akaun facebook yang digodam tanpa disedari dan pengodam pula menggunakan akaun yang digodam untuk melakukan penipuan serta jenayah.

5. Klik 'deactivation and deletion'...

Ada juga yang tanpa disedari kongsikan laman perjudian atau laman prono menggunakan akaun yang mereka godam.

6. Pilih 'deactivate' atau 'delete account'...

Saya tidak pasti akaun saya pernah digodam atau disalahguna oleh pengodam sepanjang belasan tahun ini namun yang pasti rasa tidak selamat semakin menebal saban hari.

7. masukkan 'password' semasa anda...

Selain daripada itu, saya juga pernah diberi amaran oleh pihak facebook sebab membuat komen berbaur kebencian (hate) dan diberi amaran keras.

8. Klik'deactivate my account'...

Sebelum saya diharamkan (banned) oleh mereka, elok juga saya yang haramkan diri sendiri dari menggunakan facebook.

9. 'account deactivation successful'...

Selamat kembali ke kehidupan normal tanpa sosial media...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.