Friday 18 March 2022

DLY-A0701NA LED driver repair

Minggu lepas saya telah kongsikan pengalaman membaiki dua biji LED driver yang serupa dan anda boleh rujuk di sini.
Model: DLY-A070NA

Hari ini saya cuba baiki pula sebiji lagi LED driver yang kelihatan rosak teruk sebelum ini seperti boleh dilihat pada gambar di bawah setelah dibuka.

Meletup pada bahagian input...

Sekali pandang, apa yang terlintas di fikiran saya ialah rosak teruk dan saya tinggalkan atas alasan susah atau mungkin gagal dibaiki.

'safety capacitor' meletup...

Setelah kapasitor yang meletup serta wayar penyambung dibuka, papan litar tidak rosak dan cuma kelihatan hitam akibat letupan. Walaupun perintang putus namun rectifier masih elok dan tidak rosak.

Buka komponen yang rosak...

Komponen yang ditemui rosak ialah seperti telah saya tandakan pada gambar di bawah iaitu:-

  1. sebiji perintang 10Ω (bertindak sebagai fius)
  2. sebiji kapasitor 0.22uF, 275v (berwarna kuning)
  3. potong dan sambung wayar yang telah lebur
Komponen rosak telah ditukar...

Walaupun kelihatan rosak teruk, ianya juga berjaya dibaiki dan memerlukan ketelitian lebih. Perintang yang saya gantikan sedikit tinggi iaitu 12Ω.

Tested - ok

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.