Tuesday 15 March 2022

Karcher T191 vacuum cleaner repair

Sebelum ini saya pernah membaiki penyedut hampagas seperti ini dan anda boleh rujuk di sini.

Karcher T191

Hari ini saya dirujuk sebuah lagi penyedut hampagas yang serupa dengan masalah mengeluarkan 'bau hangus' apabila digunakan.

Pemegang 'carbon brush' pecah...

Masalah 'bau hangus' biasanya adalah disebabkan kerosakkan 'carbon brush' atau mungkin armature telah rosak.

Serpihan yang pecah...

Setelah dibuka dan diperiksa, saya dapati masalahnya ialah pada pemegang 'carbon brush' yang telah pecah seperti boleh dilihat pada gambar di atas.

Carbon brush haus bahagian tepi...

'Carbon brush' tidak berada di kedudukan asalnya dan percikan api terhasil serta mengeluarkan 'bau hangus'  ketika digunakan sebab longgar.

Gam dengan super glue...

Apa yang saya lakukan ialah gam kembali serpihan yang pecah dengan menggunakan super glue seperti boleh dilihat pada gambar di atas.

Plastic welding...

Setelah di gam, saya lakukan 'plastic welding' pada bahagian yang pecah supaya lebih tahan. Gambar di atas menunjukkan bahagian pecah telah siap dibaiki.

Serpihan pecah yang hilang...

Saya juga melakukan 'plastic welding' pada bahagian yang pecah namun serpihannya tidak ditemui dan gambar di atas serta di bawah menunjukkan perbezaannya setelah dibaiki.

Plastic welding...

Sebelum ini saya pernah kongsikan cara melakukan 'plastic welding' dan anda boleh rujuk di sini.

Masalah mengeluarkan 'bau hangus' selesai setelah bahagian pecah di atas telah saya baiki dan masih boleh digunakan semula.

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.