Saturday 26 March 2022

Restoring Panasonic SR-JA227P jar rice cooker

Hari ini saya dirujuk sebuah periuk nasi berjenama Panasonic, model SR-JA227P dengan masalah seluruh rumah akan bergelap apabila suis pada soket dihidupkan.

Panasonic SR-JA227P

Jika bekalan elektrik terputus bila dihidupkan bermaksud ada litar pintas dan misi kali ini ialah mencari punca litar pintas.

Model: SR-JA227P

Pemeriksaan awal pada 'plug top' mendapati ada sedikit litar pintas di antara terminal L/N dengan terminal E seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

Litar pintas pada terminal L/N & E

Sebelum ini saya pernah dirujuk masalah sedemikian dan litar pintas disebabkan cicak mati mengejut setelah terpijak fius pada mikrowave dan anda boleh rujuk di sini.

Penutup bahagian bawah periuk...

Setelah penutup bahagian bawahnya dibuka, saya tidak menemui cicak kali ini namun banyak tahi lipas di dalamnya.

Litar pintas pada soket di periuk nasi...

Pemeriksaan keterusan (continuity) pada soket di mana kabel elektrik disambung mendapati bahawa litar pintas berlaku di situ seperti boleh dilihat pada gambar di atas.

Setelah dibersihkan...

Setelah soket tersebut saya cuci dan diperiksa semula dengan menggunakan multimeter, tiada lagi litar pintas dan masalah telah berjaya diselesaikan.

Buka semua & bersihkan mana yang patut...

Saya buka juga mana-mana bahagian yang ada bau tahi lipas dan bersihkan sebelum di pasang kembali.


Gambar di atas adalah salah satu bahagian yang dipenuhi dengan tahi lipas telah saya buka untuk dibersihkan.

Bahagian luaran yang lusuh juga telah saya 'restore' catnya seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

setelah 'restore' Panasonic SR-JA227P...

Anda boleh bandingkan perbezaannya dengan gambar pertama di atas sewaktu baru dirujuk kepada saya.

Label asal saya tutup sebelum disembur cat...

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.