Monday 14 March 2022

LG WF-CL700 washer repair

Hari ini saya dirujuk sebuah mesin basuh berjenama LG, model WF-CL700 dengan masalah gagal membuang air.

LG WF-CL700

Ketika saya mengujinya, saya dapati masalahnya ialah pada 'drain motor' seperti boleh ditonton pada klip video di bawah.


Masalah 'drain motor' kali Ini berbeza iaitu ia boleh berfungsi namun gagal menarik serta membuka 'drain valve' sepenuhnya untuk membuang air.

Model: WF-CL700

Sebelum ini saya pernah dirujuk mesin basuh dengan kerosakkan 'drain motor' dan anda boleh rujuk di sini, sini dan sini.

Kedudukan drain motor...

Kadang-kadang ada 'drain motor' yang boleh di baiki namun kali ini saya tidak menemui punca kerosakkan pada 'drain motor' tersebut.

Drain motor...

Tiada komponen yang rosak ditemui ketika saya membuka 'drain motor' tersebut dan saya terpaksa menukarkkannya dengan yang baharu.

Label pada drain motor...

Masalah selesai setelah 'drain motor' ditukar dan klip video di bawah menunjukkan 'drain motor' yang elok dan boleh menarik sepenuhnya 'drain valve'.

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.