Tuesday 8 March 2022

Baiki telefon NEC AT-40 tidak berfungsi

Pagi ini saya dirujuk sebuah telefon berjenama NEC, model: AT-40 dengan masalah langsung tidak berfungsi.

NEC AT-40

Sebelum ini saya pernah membaiki sebuah telefon serupa dengan masalah serupa yang disebabkan ada litar terputus di papan litar dan anda boleh rujuk di sini.

Setelah dibuka...

Pemeriksaan awal pada papan litar kali ini tidak menemui sebarang litar yang putus. Saya juga dapati tiada sebarang voltan ditemui pada zener diod yang ada pada papan litar ketika memeriksa menggunakan multimeter.

Transistor jenis PNP (KSP94) rosak...

Pemeriksaan pada komponen menggunakan multimeter akhirnya menemui sebiji transistor jenis PNP berlabel KSP94 seperti telah saya tandakan pada gambar di atas tiada keterusan pada ketiga-tiga terminalnya tanpa dikeluarkan dari papan litar.

Q1 - KSP94

Transistor KSP94 merupakan 'high voltage transistor' dan dilabel sebagai Q1 pada papan litar.

Gantikan transistor baharu...

Telefon ini berjaya diselamatkan dan kembali berfungsi semula setelah transistor KSP94 tersebut telah saya gantikan.

Siap, Tested - ok

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.