Wednesday 9 March 2022

BAKU 878L SMD Rework Station

Beberapa haru lepas saya dirujuk sebuah 'rework station' berjenama BAKU, Model: 878L. Ianya kelihatan sama seperti 'rework soldering station' yang saya beli sebelum ini dan anda boleh rujuk di sini.

Perbezaannya cuma pada warna serta kuasanya. 'Rework station' ini berkuasa 700W dan bahagian 'hot air' disambung terus serta tidak boleh dibuka.

Pemilik memberitahu saya masalahnya ialah lampu LED berwarna merah yang dilabel 'heater' tidak menyala ketika suis dihidupkan.

Ketika saya mengujinya, ianya memang tidak menyala dan setelah dibuka, benda pertama yang saya periksa ialah lampu LED. Lampu LED elok dan tidak hangus ketika diperiksa dengan menggunakan multimeter.

Gambar-gambar di atas serta di bawah menunjukkan keadaan di dalamnya ketika saya buka untuk membuat pemeriksaan.

Banyak komponen yang digunakan tidak mempunyai label terutamanya melibatkan IC (integrated circuit) dan jika rosak, bagaimana nak cari alat gantinya?

Banyak barangan buatan China yang pernah dan telah saya buka untuk pemeriksaan serta dibaiki mempunyai masalah komponen tidak berlabel.

Pemeriksaan menyeluruh pada papan litar tidak menemui sebarang komponen yang rosak dan saya pasang kembali tanpa menemui punca kenapa lampu LED tidak menyala.

Setelah berfikir sejenak, saya berpendapat ianya mungkin disebabkan 'soldering iron' tidak dipasang adalah punca lampu LED tidak menyala sebab tiada 'heater'.

Saya ambil 'soldering iron' dari 'rework station' saya dan setelah disambung serta diuji, lampu LED menyala seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

Saya telah membuang masa kira-kira setengah jam mencari punca kerosakkan namun hakikatnya tiada yang rosak...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.