Tuesday 29 March 2022

Quartz Alarm Clock repair

Baru-baru ini saya dirujuk sebuah jam quartz yang ada fungsi alarm dengan masalah gagal berfungsi walaupun baterinya telah diganti dengan yang baharu.

MiKo quartz alarm clock

Setelah dibuka dan diperiksa, saya dapati salah satu terminal pada crystal oscillator didapati putus seperti telah saya tandakan pada gambar di bawah.

Satu terminal crystal oscillator putus...

Saya tidak pasti bagaimana ianya putus namun cuma ditemui setelah saya tolak crystal oscillator tersebut dengan jari sewaktu pemeriksaan.

Sambung terminal yang putus...

Apa yang saya lakukan ialah sambung terminal yang putus tersebut dengan mempateri kembali menggunakan timah.

Siap...

Jam ini berjaya diselamatkan dan kembali berfungsi semula setelah komponen yang putus terminalnya di atas telah saya sambungkan.

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.