Monday 28 February 2022

MCC-1402-07S (CR-SRP50A-2) PSU repair

Sebelum ini saya pernah baiki PSU seperti ini dan anda boleh rujuk di sini.

MCC-1402-07S (CR-SRP50A-2)

Hari ini saya dirujuk sekeping lagi PSU yang serupa dengan masalah gagal berfungsi dan kesemua komponen pada bahagian atas kelihatan elok seperti boleh dilihat pada gambar di atas.

kesan letupan...

Ketiga-tiga biji fius yang ada pada papan litar juga elok namun ada dua kesan letupan pada bahagian bawah papan litar seperti boleh dilihat pada gambar di atas.

Litar putus...

Salah satu kesan letupan adalah disebabkan litar telah putus seperti telah saya tandakan pada gambar di atas. Gambar di bawah pula menunjukkan litar yang putus telah saya sambung kembali.

Litar putus telah disambung...

Satu lagi kesan letupan adalah disebabkan sebiji perintang yang dilabel R308 pada papan litar telah hangus. Perintang tersebut dilabel 681 atau 680Ω.

Perintang R308 telah ditukar (681 = 680Ω)

Satu lagi litar juga putus pada bahagian atas papan litar ditemui seperti telah saya tandakan pada gambar di bawah.

Litar putus...

Untuk pengetahun semua, kedua-dua litar yang putus di atas adalah pada bahagian 'supply' iaitu di mana bekalan arus 240v dibekalkan ke PSU.

Litar putus telah disambung...

Pemeriksaan seterusnya pada papan litar menemui 3 lagi komponen yang turut rosak seperti telah saya tandakan pada gambar di bawah iaitu:-

  1. Sebiji 'bridge rectifier - SD3SBA60 (3A, 600v)
  2. Sebiji perintang 0.91Ω
  3. Sebiji power ic - STRL472
    STRL472

    Mine coins - make money: http://bit.ly/money_crypto
    STRL472

    Mine coins - make money: http://bit.ly/money_crypto
Komponen yang rosak...

PSU ini berjaya diselamatkan setelah kesemua kerosakkan di atas telah saya tukar serta baiki dan masih boleh digunakan semula.

Tested - ok

Kesimpulan kerosakkan PSU kali ini ialah berpunca dari litar pintas pada 'bridge rectifier'.

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.