Wednesday 9 February 2022

Cara mengenalpasti kerosakkan kapasitor AC

Hari ini saya dirujuk sebuah pengisar jus berjenama Robot Coupe, model J80 dengan masalah motor berpusing perlahan dan gagal menghasilkan jus seperti boleh ditonton pada klip video di bawah.

Masalah sedemikian pernah saya kongsikan sebelum ini dan anda boleh rujuk di sini. Kerosakkannya ialah pada sebiji kapasitor yang berfungsi sebagai 'starting capasitor' dengan nilai 60uF. Klip video di bawah saya rakam setelah kapasitornya telah saya gantikan.

Kali ini saya kongsikan cara bagaimana mengenalpasti kerosakkan pada kapasitor dengan menggunakan multimeter digital serta multimeter analog seperti boleh ditonton pada klip video di bawah.

Multimeter digital

Biasanya saya akan memeriksa nilai kapasitan pada kapasitor dan bacaannya terlalu rendah atau litar pintas.

Multimeter analog

Jarang multimeter analog yang boleh mengukur kapasitan pada kapasitor dan apa yang kita boleh periksa ialah proses cas (charge) dan membuang cas (discharge) oleh kapasitor.

Penemuan:-

  1. Kapasitor yang rosak kadang-kadang masih mempunyai bacaan kapasitan yang sepatutnya jika diperiksa menggunakan multimeter digital.
  2. Kapasitor yang yang rosak juga masih boleh cas dan membuang cas jika diperiksa dengan menggunakan multimeter analog.

Kesimpulan

Dari perbandingan yang telah saya lakukan, simptom kapasitor yang rosak ialah:-

  1. Bacaan nilai kapasitan tidak stabil jika diperiksa dengan menggunakan multimeter digital.
  2. Proses membuang cas (dischage) sangat perlahan jika diperiksa dengan menggunakan multimeter analog.

AC capacitor

Selamat ber DIY...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.