Wednesday 2 February 2022

Power Tree S650BX G series UPS repair

Sebelum ini saya pernah dirujuk UPS seperti ini untuk dibaiki dan anda boleh rujuk di sini.

Power Tree S650BX

Kali ini saya dirujuk sebuah lagi UPS serupa dengan masalah mengeluarkan bau hangus serta ada kedengaran bunyi percikan api apabila dihidupkan.

Kapasitor 1000uF, 35v kembung...

Setelah dibuka dan diperiksa dengan mata kasar, saya menemui sebiji kapasitor kembung dan telah saya gantikan seperti boleh dilihat pada gambar di atas.

Seterusnya saya uji UPS tersebut dan mendapati ada asap putih kelihatan pada sebiji geganti (relay) seperti boleh ditonton pada klip video di atas.

'Cold solder joint' pada terminal geganti...

Pemeriksaan pada bahagian bawah papan litar mendapati salah satu terminal geganti mengalami 'cold solder joint' dan telah saya tandakan pada gambar di atas.

Pateri semula terminal 'cold solder joint'...

Cara membaiki 'cold solder joint' ialah buang timah asal dan bersihkan sebelum dipateri semula seperti boleh dilihat pada gambar di atas.

Tested -ok

Bunyi percikan api serta bau hangus yang dikhabarkan oleh pemilik adalah berpunca dari 'cold solder joint' dan telah berjaya diselamatkan.

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.