Tuesday 15 February 2022

Kodio PR-5281 pre amplifier repair

Semalam saya dirujuk sebuah pre amplifier berjenama Kodio, model: PR-5281 buatan Korea dengan masalah langsung tidak berfungsi setelah dibekalkan arus elektrik.

Kodio PR-5281 pre amplifier

Pemeriksaan awal pada kabel bekalan masih elok dan fius pada plug 3-pin (plugtop) juga elok.

Model: PR-5281

Seterusnya saya buka pre amplifier tersebut dan fius pada papan litar juga elok ketika diperiksa.

Transformer rosak...

Seterusnya saya periksa transformer yang digunakan dan mendapati gegelung primer tiada keterusan dan perlu diganti.

1A, 18v

Masalah yang saya hadapi ialah tidak mengetahui berapa voltan output transformer tersebut sebab tidak dilabel dan tiada 'schematic' untuk dirujuk.

PCB

Saya dapati pre amplifier ini juga boleh menggunakan bekalan input 24vdc seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

DC 24v

Saya juga mendapati bahawa bahagian input pada papan litar ada menggunakan sebiji voltage regulator dengan label KIA7818. Ini bermaksud papan litar hanya menggunakan 18vdc sahaja dan bekalan input ialah 24vdc.

Siap...

Jadi, saya memilih transformer 18vac sebab voltan 18vac akan menjadi kira-kira 25vdc setelah melalui rectifier dan ianya hampir dengan 24vdc.

Formula untuk mengira voltan AC ke DC setelah melalui rectifier ialah didarabkan dengan 1.4 dan 18vac akan menjadi 25.2vdc (18vac x 1.4) setelah melalui rectifier.

18.03vdc pada output KIA7818

Pre amplifier ini berjaya diselamatkan dan kembali berfungsi setelah dengan hanya menukarkan transformernya sahaja.

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.