Saturday 12 February 2022

Baiki telefon NEC AT-40 yang tidak berfungsi langsung

Banyak telefon seperti ini telah saya baiki sebelum ini dan anda boleh rujuk di sini.

NEC AT-40

Kali ini saya kongsikan sebuah telefon serupa dengan masalah langsung tidak berfungsi dan lampu indikator juga tidak menyala apabila ganggang telefon diangkat.

Setelah penutup belakang dibuka...

Setelah dibuka serta diperiksa, saya tidak menemui sebarang komponen yang rosak.

Bahagian bawah papan litar...

Seterusnya saya buka papan litar dan bahagian bawah papan litar juga kelihatan elok tanpa sebarang masalah dengan mata kasar.

Litar putus...

Pemeriksaan keterusan menggunakan multimeter akhirnya menemui satu litar putus dan telah saya tandakan pada gambar di atas.

Sambung litar yang putus...

Telefon ini berjaya diselamatkan dan masih boleh berfungsi setelah litar yang terputus telah saya sambung kembali seperti boleh dilihat pada gambar di atas.

Tested - ok

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.