Thursday 24 February 2022

Plastic Welding

Hari ini saya kongsikan pengalaman baharu melakukan 'plastic welding' pada bahagian plastik yang telah pecah.

Seterika PHILIPS sole plate tanggal...

Saya dirujuk sebuah seterika dengan masalah bahagian hadapan 'sole plate' telah tanggal seperti boleh dilihat pada gambar di atas.

Pecah...

Setelah dibuka dan diperiksa, bahagian pemegang yang dikunci pada bahagian hadapan 'sole plate' telah pecah.

Gam kembali apa yang tertinggal...

Biasanya saya akan gamkan kembali bahagian yang telah pecah dengan menggunakan super glue namun sebahagiannya telah hilang dan ianya tidak cukup kuat untuk dikunci semula ke 'sole plate' seperti boleh dilihat pada gambar di atas.

Saya telah cuba melakukan 'plastic welding' untuk menutup lubangnya supaya kuat serta tahan dan cara-caranya boleh ditonton pada klip video di atas.

Setelah 'plastic welding'...

Untuk melakukan 'plastic welding' kita perlukan bahan penderma (donor) yang serupa dengan asal supaya boleh melekat bersama apabila dipanaskan. Saya ambil 'donor' dari bekas plastik LED driver dan gambar di atas diambil setelah siap proses 'plastic welding' saya lakukan.

Pasang kembali...

Setelah dipasang kembali serta diuji, seterika ini telah berjaya diselamatkan dan masih boleh digunakan semula.

Testing...

Untuk makluman semua, asap dari plastik yang telah dilebur sangat beracun dan pastikan anda menggunakan pelitup muka serta melakukan 'plastic welding' di tempat terbuka.

Siap...

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.