Friday 12 November 2021

SAMSUNG PS43F4000AR Plasma TV repair

Sebelum ini saya pernah membaiki TV plasma seperti ini dan anda boleh rujuk di sini.

Jenama: SAMSUNG

Baru-baru ini saya dirujuk sebuah lagi TV serupa dengan masalah boleh dihidupkan namun ianya akan padam sendiri kira-kira 5 minit kemudian dan dalam keadaan 'standby'.

Model: PD43F4000AR

Perkara sama berulang lagi apabila dihidupkan semula. Sebelum ini saya pernah membaiki sebuah TV plasma dengan masalah sedemikian dan anda boleh rujuk di sini.

Setelah penutup belakang dibuka...

Berdasarkan pengalaman lepas, masalah sedemikian adalah disebabkan oleh masalah pada papan litar PSU (power supply unit).

PSU = power supply unit

Papan litar PSU ini gagal saya baiki dan tidak menemui sebarang komponen yang rosak apabila diperiksa. Saya juga ada menggunakan cara 'trial & error' dan juga berakhir dengan jalan buntu.

Rujuk pada pelekat untuk voltan Va & Vs

Seterusnya saya ambil papan litar PSU dari TV serupa yang telah pecah layar serta gagal dibaiki sebelumnya.

Vs = 207.7v

Biasanya jika melibatkan papan litar ditukar, saya akan membuat pemeriksaan voltan Va serta Vs dan ianya sedikit berbeza seperti boleh dilihat pada gambar di atas.

Va = 58.48v

Untuk pengetahuan semua, voltan Va & Vs TV ini ialah 58vdc dan 208vdc masing-masing serta tercatat pada pelekat tidak jauh dari papan litar PSU.

Laraskan Vs ke 208v

Gambar di atas dan di bawah menunjukkan bacaan voltan Va & Vs setelah ianya saya laras.

Laraskan Va ke 58v

TV ini berjaya diselamatkan dan masih boleh digunakan semula setelah papan litar PSU telah diganti.

Tested - ok

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.