Tuesday 30 November 2021

Brother FAX-2480 repair

Hari ini saya kongsikan pengalaman membaiki sebuah mesin fax berjenama Brothers, model: FAX-2480 dengan masalah langsung tidak berfungsi setelah dibekalkan arus elektrik.

Brother FAX-2480

Menurut pemilik, kali terakhir dihidupkan, skrin cuma menyala perkataan 'please wait' dan padam selepas itu.

Model: FAX-2480

Ketika saya mengujinya, ianya langsung tidak dapat dihidupkan dan pemeriksaan awal pada plug 3-pin serta kabel masih elok.

Buka penutup sebelah kanan...

Benda pertama yang saya periksa setelah dibuka ialah PSU (power supply unit) dan ianya terletak pada sebelah kanan mesin fax.

PSU - Power Supply Unit

Pemeriksaan dengan mata kasar tidak menemui sebarang komponen yang rosak namun ketika membuat pemeriksaan dengan menggunakan multimeter pada bahagian output, bacaan voltan yang saya dapat ialah 2.81v, 21.02v dan 6.99v.

Output - 3.3v, 24v & 8v

Bacaan yang dilabel pada papan litar ialah 3.316v, 24v & 8v seperti telah saya tandakan pada gambar di atas.

Gantikan TL431AC

Pemeriksaan menyeluruh pada bahagian output akhirnya menemui sebiji komponen yang dilabel sebagai TL431A didapati rosak.

TL431AC

Setelah TL431A telah saya gantikan dengan yang baharu, bacaan output yang saya dapat ialah 3.399v, 25.08v & 12.10v. 

TL431A

Saya tidak pasti kenapa bacaan terakhir yang sepatutnya 8v seperti dilabel pada papan litar dapat bacaan 12v.

Testing - ok

Sehingga blog ini ditulis, mesin fax ini telah seminggu dikembalikan kepada pemilik dan ianya telah berjaya diselamatkan serta masih boleh digunakan.

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.