Friday 26 November 2021

LG WF-F63PC washing machine PCB

Sebelum ini saya pernah membaiki mesin basuh seperti ini dan anda boleh rujuk di sini.

Jenama: LG

Hari ini saya dirujuk sebuah lagi mesin basuh serupa dengan masalah langsung tidak berfungsi apabila dibekalkan arus elektrik.

Model: EF-F63PC

Masalah sedemikian biasanya adalah disebabkan kerosakkan pada papan litar dan biasanya saya tidak baiki dan gantikan dengan papan litar yang baharu. Papan litar mesin basuh sukar dibaiki berikutan diselaputi dengan lapisan gam/epoxy yang sangat leceh untuk dibuang sebelum pemeriksaan boleh dibuat.

PCB OEM...

Ada beberapa pilihan ketika mencari papan litar yang baharu dan harganya juga berbaza-beza iaitu:-

  1. Papan litar tulen
  2. Papan litar OEM
  3. Papan litar universal
Rintangan pada inlet valve - 4.6kΩ

Saya biasanya akan membeli papan litar OEM dan harganya di bawah seratus ringgit sahaja di laman atas talian Lazada, Shopee, Aliexpress serta Taobao.

PCB OEM tiada fuse

Ianya boleh digunakan serta telah banyak saya gantikan tanpa masalah dan untuk pengetahun semua, harga papan litar OEM lebih murah sebab tidak dilengkapi dengan fius serta suis pintu seperti boleh dilihat pada gambar di atas dan di bawah.

PCB OEM tiada suis pintu

Saya tidak pernah menggunakan papan litar universal sebab perlu memotong serta membuat pendawaian semula dan ianya kurang selamat pada pandangan saya.

Output transformer - 10v, 250mA


Kadang-kadang mesin basuh yang dirujuk kepada saya, gam/epoxy pada papan litar telah cair serta meleleh. Ini berlaku sebab biasanya pengguna tidak pernah memadamkan suis utama pada soket ketika tidak digunakan. Haba yang terhasil pada transformer adalah punca gam/epoxy cair.

Untuk mengelak gam/epoxy cair berlaku, putuskan bekalan elektrik dengan memadamkan suis pada soket bila mesin basuh tidak digunakan.

Selamat berDIY...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.