Monday 1 November 2021

TEKA EM/30 2-PT Stainless Steel Stove/Hob repair

Sebelum ini saya pernah baiki dapur elektrik seperti ini dan anda boleh rujuk di sini.

Timer rosak...

Hari ini saya kongsikan sebuah lagi dapur elektrik serupa dengan masalah langsung tidak berfungsi setelah dibekalkan arus elektrik.

Keluarkan timer...

Pemeriksaan dengan menggunakan multimeter mendapati wayar hidup (L) yang melalui timer tidak ada keterusan walaupun timer telah dilaras.

Bahagian bawah timer...

Saya buka bahagian bawah timer dan pemeriksaan dengan mata kasar mendapati sebiji pelaras yang berwarna putih seperti telah saya tandakan pada gambar di bawah sedikit lebur.

Gantikan suis yang rosak...

Banyak timer sedemikian gagal dibaiki sebab bahagian timer tidak berpusing masih saya simpan dan berjaya menemui sebiji yang elok.

Perbezaan elok & rosak...

Bahagian yang lebur seperti boleh dilihat pada gambar di bawah adalah punca suis gagal bersentuh setelah dilaras.

Suis yang rosak...

Timer ini berjaya saya baiki dan masih boleh digunakan semula seperti boleh ditonton pada klip video di bawah.

Sekiranya timer ini gagal diselengara atau di baiki anda ada dua pilihan untuk menghidupkan dapur elektrik ini iaitu:-

  1. gantikan timer yang baharu (jika ada alat ganti)
  2. abaikan timer dan buat pintasan terus
Siap...

Banyak model dapur elektrik tidak mempunyai timer pernah saya baiki sebelum ini dan anda boleh rujuk di sini. Kelebihan model dapur elektrik yang mempunyai timer ialah ia akan padam keseluruhannya jika masa timer telah tamat dan lebih selamat jika terlupa masakan yang dimasak.

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.