Sunday 28 November 2021

5W LED power supply

Baru-baru ini saya buka sebiji mentol lampu LED 5W seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

Lampu LED 5W

Mentol ini digunakan pada lampu meja dan disambung terus kepada bekalan arus elektrik di rumah iaitu 220vac.

Setelah dibuka...

Setelah dibuka dan diperiksa, saya dapati 25 biji lampu LED yang digunakan disambung bersiri bersama satu papan litar seperti 'LED driver'.

5W LED

Gambar di bawah merupakan 'LED driver' yang saya maksudkan dan dilengkapi dengan beberapa biji komponen sahaja.

PSU (AC ke DC)

Gambar skematik di bawah saya lakar berdasarkan kepada komponen yang ada papan litarnya

Skematik

Untuk pengetahuan semua, lampu LED telah rosak dan apabila saya sambungkan kepada bekalan elektrik, bacaan voltan output ialah 339.6vdc tanpa bebanan (load).

339.6vdc - tanpa bebanan (load)

Selamat berDIY...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.