Wednesday 10 November 2021

Clif Designs CD-6950ML universal payer repair

Baru-baru ini saya dirujuk sebuah 'universal player' yang digunakan pada kereta perodua berjenama Clif Design, model CD-6950ML meminta untuk dibaiki.

Clif Design CD-6950ML

Masalahnya ialah tidak berfungsi walaupun telah dibekalkan 12vdc dan lampu 'power' juga tidak menyala ketika saya uji.

Model: CD-6950ML

'Universal player' ini mempunyai fungsi bluetooth dan hanya boleh berfungsi pada telefon jenis android sahaja.

Setelah penutup dibuka...

Setelah dibuka dan diperiksa dengan mata kasar, saya menemui sebiji inductors telah hangus seperti telah saya tandakan pada gambar di bawah.

Komponen rosak...

Pemeriksaan menggunakan multimeter pada bahagian berdekatan menemui sebiji diod yang dilabel M7 juga rosak serta litar pintas.

Litar pintas diod M7 = 1N4007 (1A, 1000v)

Untuk pengetahuan semua, diod yang dilabel M7 adalah jenis SMD dan ianya sama dengan diod biasa yang berlabel 1N4007 dengan 'rating' 1A, 1000v.

Siap...

Saya tidak pasti apa 'rating' inductor yang hangus dan gantikan dengan sebarang inductors untuk percubaan. Inductors yang bersebelahan juga tidak nampak lagi labelnya.

Brown, black, black = 10uH

Inductors yang telah saya gantikan berwarna hijau dengan nilai 10uH seperti boleh dilihat pada gambar di atas.

Testing...

Setelah kedua-dua komponen rosak di atas saya gantikan dan diuji, 'universal player' ini kembali berfungsi dan masih boleh digunakan semula.

Tested - ok

'Universal player' ini menggunakan sebiji IC (integrated circuit) TDA7388 untuk sistem suaranya seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

TDA7388
Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.