Thursday 25 November 2021

ELBA ECO-906 convection oven repair

Baru-baru ini saya dirujuk sebuah 'air fryer' atau oven berjenama ELBA, model: ECO-906 dan pemilik memberitahu saya ianya telah lama rosak serta tidak ingat lagi apa kerosakkannya.

Jenama: ELBA

Sebelum ini saya pernah kongsikan beberapa buah 'air fryer' yang pernah dibaiki dan anda boleh rujuk di sini, sini, sini, sini dan sini.

Model: ECO-906

Pemeriksaan awal pada fius di plug 3-pin masih elok. Seterusnya saya buka penutup elemen pemanas dan mendapati tiub halogen telah terbakar seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

Setelah penutup dibuka...

Diameter tiub halogen yang digunakan ialah 15cm. 'Air fryer' ini perlu dileraikan sehingga bahagian pendawaiaan kelihatan untuk mengeluarkan tiub halogen.

Buka mana yang patut...

"Air fryer' ini berjaya diselamatkan dan kembali berfungsi semula setelah tiub halogen telah siap saya gantikan serta diuji.

Halogen tube siap ditukar...

Untuk pengetahuan semua, tiub halogen merupakan komponen 'wear & tear' dan akan rosak bila tiba waktunya selain masalah 'manufacturing defects'. 

Diameter tiub halogen 15cm (5.6Ω)

Ianya seperti mentol lampu kereta atau lampu di rumah/pejabat yang akan hangus dan harus diganti.

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.