Saturday 20 November 2021

TOROS (BUFFALO SELECTION) HA-02A roaster repair

Sebelum ini saya pernah membaiki 'roaster' atau 'air fryer' seperti ini dan anda boleh rujuk di sini.

TOROS (BUFFALO SELECTION) HA-02A

Hari ini saya dirujuk sebuah lagi 'roaster/air fryer' yang serupa namun jenama serta model yang berbeza seperti boleh dilihat pada label pada gambar di bawah.

Model: HA-02A

Pemilik memberitahu saya masalahnya ialah dua butang pada keypad tidak berfungsi bila ditekan tetapi ketika saya mengujinya, ianya boleh dihidupkan namun pemanas tidak menyala.

Wayar neutral tanggal...

Setelah dibuka dan diperiksa, saya dapati salah satu wayar pemanas tanggal dengan mudah apabila ditarik dan telah saya tandakan pada gambar di atas.

Pendawaiaan pada PCB...

Wayar tersebut merupakan terminal neutral dan disambung bersama dengan kipas serta wayar putih yang dilabel 'com' pada papan litar.

Sambung ke wayar 'com'...

Setelah wayar tersebut disambung kembali serta diuji, kini pemanas boleh menyala dan terdapat beberapa butang memang tidak berfungsi apabila ditekan seperti boleh ditonton pada klip video di bawah.


Setelah keypad dibuka serta diperiksa satu per satu menggunakan multimeter, saya menemui 3 biji 'tact switch' tidak ada keterusan (continuity) apabila ditekan.

Keypad...

Lokasi ketiga-tiga 'tact switch' yang bermasalah telah saya tandakan pada gambar di bawah. 'Tact switch' yang bermasalah tidak dapat diselengara dan harus digantikan dengan yang baharu.

Tact switch rosak...

'Toaster' ini berjaya diselamatkan dan kembali berfungsi sepenuhnya setelah 3 biji 'tact switch' telah saya gantikan dengan yang baharu.

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.