Tuesday 17 September 2019

LG WF-F63PC washing machine repair

Semalam saya dirujuk sebuah mesin basuh berjenama LG, Model: WF-F63PC dengan masalah ianya tidak dapat dihidupkan walaupun arus elektrik telah dibekalkan.
Jenama: LG
Seperti biasa saya akan periksa 'continuity' dari plug 3-pin sehingga ke papan litar dan semuanya berkeadaan baik termasuk fiusnya.
Model: WF-F63PC
Seterusnya saya buka papan litar dan mendapati sebiji kapasitor 2200uF, 25v didapati kembung dan biasanya papan litar mesin basuh akan disalut dengan silikon dan susah untuk membuka serta memeriksanya.
Papan litar utama
Apa yang saya lakukan ialah cabut kapasitor lama dan sambungkan dengan kapasitor yang baru. Gambar di bawah menunjukkan kapasitor tersebut telah saya tukar.
Kapasitor telah ditukar...
Setelah berpuas hati dan dibekalkan arus elektrik, mesin basuh tersebut kini boleh dihidupkan semula.
Testing...

Tested - ok
Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.