Thursday 29 August 2019

Baiki Lampu Kecemasan (Emergency Light Repair)

Semalam saya dirujuk satu lampu kcemasan (emergency light) dengan masalah tidak menyala bila bekalan elektrik diputuskan.
Lampu kecemasan setelah dibuka...
Setelah dibuka dan diperiksa, semua komponen berkeadaan baik dan cuma bacaan voltan baterinya rendah iaitu kurang daripada 1v (voltan rechargable batteri ialah 1.2v sebiji).
1.2V, 2.0AH
Jadi saya cuba cas sahaja lampu kecemasan tersebut namun ianya masih juga gagal dihidupkan apabila bekalan elektrik diputuskan walaupun voltan bateri telah mencapai 1.2v setiap satu.

cucuk suis dengan pemutar skru baru hidup...

Pemeriksaan seterusnya mendapati bahawa salah satu suis tidak bersentuh dan apabila saya memasukkan pelaras skru seperti pada gambar di atas, lampu kecemasan terus menyala.
Masalahnya di sini...
Fungsi suis tersebut ialah untuk memutuskan bekalan elektrik jika lampu kecemasan tidak digunakan atau ketika baru dibeli, Gambar di atas menunjukkan kedudukan suis tersebut. Mari kita buka dan lihat...
Suis tidak bersentuh...
Gambar di atas menunjukkan bahagian suis yang tidak bersentuh dan gambar di bawah menunjukkan salah satu terminal telah saya keluarkan untuk proses membaiki.
Sebelum (buka salah satu kaki suis)
Apa yang saya lakukan ialah umpilkan suis tersebut supaya lebih lebar dan anda boleh melihatnya seperti pada gambar di bawah.
Selepas (umpil dengan pemutar sku)
Setelah diumpil dan berpuas hati, pasang kembali terminal tersebut dan ianya kini bersentuh seperti anda boleh lihat pada gambar di bawah.
Pasang kembali (suis telah bersentuh)
Setelah suis tersebut siap dipasang ke kedudukan asalnya dan diuji, kini lampu kecemasan tersebut kembali berfungsi seperti biasa.
Testing...
Jika anda ingin membaiki peralatan elektrik, anda kena 'study' dulu fungsi setiap komponennya dan setelah anda faham barulah anda tahu bagaimana memeriksa serta membaikinya.
Tested - ok
Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.