Thursday 8 August 2019

PHILIPS HD4680 electric kettle repair

Pengunaan cerek (kettle) elektrik kini amat popular jika dibandingkan dengan cerek konvensional yang menggunakan gas untuk memasak air.
Jenama: PHILIPS
Walaupun ianya popular, saya masih tetap memilih pengunaan cerek konvensional disebabkan kos penyenlengaraan yang minima serta lebih jimat jika dibandingkan dengan cerek elektrik.
Model: HD4680
Hari ini saya dirujuk sebuah cerek elektrik berjenama PHILIPS, Model: HD4680 dengan masalah kebocoran pada bahagian bawahnya ketika diisi dengan air.
Setelah penutup bawah dibuka...
Kebocoran air pada cerek eletrik ini amat merbahaya dan boleh menyebabkan pengguna terkena renjatan elektrik atau litar pintas yang juga boleh mengakibatkan kebakaran jika suis utama di rumah tidak berfungsi dengan sempurna. Ini juga merupakan salah satu sebab kenapa saya tidak memilih cerek elektrik.
Setelah klip dibuka...
Setelah dibuka bahagian bawahnya yang bocor, tiada kerosakan yang dijumpai. Kesemua komponen berkeadaan baik namun kelihatan agak kotor.
Ketuk dari dalam & pemanasnya boleh dibuka..
Di pendekkan cerita, saya buka semua bahagian bawah yang bocor dan cuci sehingga bersih seperti yang boleh dilihat pada gambar di bawah.
Bersihkan mana yang patut...
Setelah berpuas hati, saya pasangkan kembali bahagian yang telah dibuka tadi dan setelah diuji ternyata tiada kebocoran lagi.
Pasang kembali & uji...
Saya berpendapat kebocoran ketika dirujuk kepada saya ialah disebabkan cerek tersebut pernah terhentak dan mengakibatkan bahagian bawahnya longgar dan bocor. Senang tak baiki cerek yang bocor?
Tested - ok
Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.