Monday 26 August 2019

SMPS S-400-12 Power Supply repair

Semalam saya dirujuk sebuah SMPS tanpa jenama buatan China, Model: S-400-12 dengan masalah tiada output langsung.
Model: S-400-12
SMPS ini digunakan untuk menyalakan lampu neon papan tanda dan setelah dibuka apa yang jelas kelihatan adalah seperti pada gambar di bawah di mana terdapat kesan hitam akibat daripada litar pintas.
Litar terputus...
Tidak diketahui apa punca litar pintas tersebut dan setelah diperiksa menyeluruh hanya fius 6.3A putus dan litar yang telah saya tandakan pada papan litar di bawah putus.
Litar yang terputus telah dibaiki...
Saya sambungkan litar yang putus dengan menggunakan wayar tembaga dan dipateri supaya kemas dan gambaran jelas adalah seperti pada gambar di bawah.
Sambung dengan wayar dan paterikan sambungannya...
Gambar berikut merupakan kedudukan fius utama yang putus dan telah saya tukar dengan yang baru.
Fius 6.3A juta putus...
Setelah puas hati dan tiada lagi kerosakan lain dijumpai, maka saya mengujinya dan voltan output yang terhasil cuma 11.53v sahaja.
Testing...
Untuk pengetahuan anda, voltan output boleh dilaras pada potentiometer yang telah saya tandakan pada gambar di bawah.
Tested - ok
Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.