Sunday 25 August 2019

Robot Coupe Blixer 3 Safety Rod repair

Pengisar seperti ini pernah saya baiki sebelum ini dan anda boleh membacanya di sini & sini.
Robot Coupe Blixer 3
Hari ini saya dirujuk lagi sebuah pengisar tersebut dengan masalah tidak dapat dihidupkan walaupun telah dibekalkan arus elektrik. Setelah diperiksa masalahnya bukan pada pengisar tetapi pada 'safety rod' yang tidak dapat menghidupkan reed switch pada pengisar.
Safety Rod Assy
Masalahnya ialah 'safety rod' tersebut tidak cukup panjang dan magnet pada hujungnya tidak cukup dekat untuk menghidupkan reed switch pada pengisar.
Safety Rod telah dikeluarkan...
Biasanya masalah sedemikian boleh di atasi dengan menukar 'safety rod assy' yang baru. Oleh kerana pemilik meminta supaya dibaiki segera maka saya membuat sedikit ubahsuai pada 'safety rod' tersebut.
Tambah sebiji 'seal' supaya lebih panjang...
Cara mengeluarkan 'safety rod' tersebut anda boleh baca di sini. Hari ini saya cuma tunjukkan cara memanjangkan 'safety rod' tersebut sahaja.

Apa yang anda harus lakukan ialah membuka magnet tersebut daripada 'safety rod' seperti gambar di atas dan tambah/lapiskan sebiji 'seal' dengan ketebalan kira-kira 2mm
Masukkan 'seal' berwarna merah & gam elok-elok...
Kemudian gamkan elok-elok seperti boleh dilihat seperti pada gambar di atas dan setelah gam kering, pasang kembali 'safety rod assy' tersebut ke tempat asalnya.
Siap...
Setelah kesemuanya telah siap dan diuji, pengisar tersebut masih boleh digunakan seperti biasa.
Pasang kembali ke tempat asalnya...
Jika anda tidak yakin dengan ubahsuai di atas, anda terpaksa menunggu 'safety rod assy' yang baru.
Tested - ok
Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.