Friday 22 October 2021

VORTICE AHD hand dryer repair

Sebelum ini saya pernah membaiki alat pengering tangan (hand dryer) berjenama VORTICE dan anda boleh rujuk di sini, sini dan sini.

VORTICE AHD

Semalam saya dirujuk sebuah lagi alat pengering tangan berjenama VORTICE, model AHD dengan masalah tidak berfungsi.

Setelah penutup dibuka...

Ketika saya mengujinya, ada bunyi 'tik' kedengaran namun kipas tidak berpusing. Saya buka serta selengara geganti (relay) dan alat pengering tangan boleh berfungsi semula. Anda boleh rujuk cara-cara menyelengara geganti di sini.

Model: AHD

Walaupun boleh digunakan namun setelah penutupnya dipasang kembali, alat pengering tangan ini gagal berfungsi semula. Ujian lanjut mendapati tangan harus dekat dengan sensor barulah ianya boleh berfungsi dan jarak tangan dengan sensor lebih jauh setelah penutup dipasang serta gagal berfungsi.

Gantikan infrared (IR)

Pemeriksaan pada papan litar tidak menemui sebarang komponen yang rosak. Sebagai percubaan, saya cuba gantikan IR (infrared) seperti telah saya tandakan pada gambar di atas.

Siap...

Percaya atau tidak, masalah tidak berfungsi setelah dipasang penutup selesai dan ianya telah berjaya diselamatkan serta masih boleh digunakan semula.

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.